Mindig jó

150.jpg

Címkék

56 (1) Akadémia (2) akt (1) akvárium (1) állatkert (1) Állatkert (2) állatok (5) anya (1) Augusztus 20. (2) autó (1) barlang (1) betegség (1) Biblia (1) Bikás-park (1) bikini (1) Böbe (1) budapest (1) Budapest (24) B szerkesztő (1) C-vitamin (1) chili (1) Cseh Tamás (1) divat (4) dohányzás (1) drog (1) elbontott (1) életmód (1) elpusztult (1) építész (1) erotika (6) értékelés (1) faun (1) festmény (2) fesztivál (1) film (2) Főkert (1) gasztro (3) gyerekek (4) háború (1) hajózás (1) híd (2) Horváth-kert (1) idegenvezetés (2) istenek (1) japán (1) japánkert (1) jégpálya (1) Jóhír (1) Karácsony (3) kiállítás (2) királyok (2) kirándulóhely (5) kokain (1) könyv (2) köztérkép (18) külföld (2) kultúra (1) kutya (1) kvíz (3) leg (1) London (1) maci (3) Magyarország (1) Magyar Nemzeti Galéria (1) majom (1) Margitsziget (1) mese (1) meztelen (1) Morning Show (1) műemlék (2) múltunk (22) Munkácsy (1) múzeum (1) Népsziget (1) Neptun (1) óceán (1) Oktoberfest (1) orvostudomány (1) pályázat (1) Pál Tamás (1) Press Card (1) programok (14) rádió (1) régen (6) reklám (1) rendszerváltás (1) sárkány (2) süti (1) Széchenyi (1) szerencse (1) Szeretlek Magyarország (79) szerkesztés (1) sziget (1) szikla (1) szobor (22) szobrok (3) szocializmus (2) Táncsics börtöne (1) tanösvény (1) természet (5) tévhit (1) Tilos Maraton (1) tópart (3) Újbuda (6) újbuda (1) újság (1) urbán (2) utazz (1) Vadaspark (3) vallás (3) Vasfa (1) villamos (1) vírus (1) vizsgaidőszak (1) xxi század (1) zene (4) Zsiguli (1) Címkefelhő

2014.12.01. 13:28 PilarT

Végre elindult az első budapesti villamos

127 éve indult el az első sárga csoda, ami azóta is Budapest egyik legfontosabb eszköze. De vajon mennyivel száguldott anno?

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/vegre-elindult-az-elso-budapesti-villamos/

A kiegyezés után az omnibusz és a lóvasút egyre nehezebben tudta kielégíteni a gyorsan növekvő Budapest utazási igényeit. Új megoldásra volt szükség: megszületett az első budapesti villamos üzemű közúti vasút, röviden: villamos. (Arról, hogyan flörtöltek a pesti omnibuszokon, itt írtunk korábban.)

"1879-ben mutatta be egy berlini kiállításon Werner Siemens az első olyan villanyhajtású vasutat, amely az áramot nem magával cipelt akkumulátorból nyerte, hanem áramszedő segítségével egy erre a célra épített vezetékből. A villamos elnevezést a régebben meghonosodott városi, utcai vasutaktól (például lóvasút) való megkülönböztetés hozta létre, arra utalva, hogy ez a közlekedési eszköz nem állati vagy gőzhajtással üzemel, hanem elektromos, azaz 'villamos' energia hajtja." (Wikipédia)



Villamos a Baross téren, a Keleti-pályaudvar a Rákóczi (Kerepesi) út felől nézve (Fortepan)

Az első budapesti villamos vasút építésére a Lindheim és Társa, a kiváló szakember, Balázs Mór, valamint a Siemens et Halske cég tett közös ajánlatot. A Főváros kiadta az engedélyt egy alsóvezetékes próbavonal létesítésére, a következő hónap végén, november 1887. november 28-án pedig már meg is indult a forgalom a próba-szakaszon. Ezzel a dátummal egyébként a budapesti villamos megvalósulása nemzetközi szinten az elsők között volt, hiszen a nagy villamosítási láz csak az 1890-es években indult el.

Az első budapesti villamos utasai egy hétfői napon, délután fél háromkor utazhattak először a Nyugati pályaudvart és a Király utcát összekötő 1 km hosszú próbavonalon. A Nyugati elé egy ideiglenes kocsiszínt építettek, a pályán pedig két motor- és egy pótkocsi közlekedett. 


A Nagykörúti próbavillamos végállomása a Nyugati pályaudvar előtt (Fortepan)

A villamos 10 km/h-val "száguldott", ennyire korlátozták ugyanis a sebességét, ám az Andrássy utat még ennél is lassabban kellett kereszteznie. A sebesség korlátozást annyira szigorúan vették, hogy betartására itt állandóan egy lovas rendőr ügyelt. A villamos kivilágítását is szabályozták, sötétedés után elején fehér, hátulján vörös lámpát kellett bekapcsolni.


Villamosok a budapesti Nagykörúton, a Nyugati pályaudvar előtt a 19. század végén (Wikipédia)

Balázs Mórék, a budapesti villamos megálmodói 1888-ban megalakították a Budapesti Városi Vasutat (BVV). Ők helyezték üzembe később Budapest első normál nyomtávú vonalát az Egyetem tér - Stáczió utca - Köztemető út útvonalon. Később átadták a Podmaniczky utcai vonalat, a nagykörúti próbavasút helyére pedig szintén normál vonalat építettek. 


Villamos a Ferenc József (ma: Szabadság) hídnál (Fortepan)

Az első világháború után már 1072 villamos több mint 382 millió utast szállított Budapesten és környékén. Egységes díjszabást és egységes számozási rendszert vezettek be. A gyakran változó nevű budapesti közlekedési társaságok pedig azóta is folyamatosan korszerűsítették a villamosokat és a hálózatot.

Mi az a tujázás?
"A villamosozás sokaknak luxus volt, így a villamos hátulján, rövidítve a 'tuján' utaztak, ahol a kalauz nem tudta elkérni a jegyüket. Vagyis 'tujáztak'" (Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár)




Tujázók (FSzEK Budapest Gyűjteménye)

Fonográf: Az első villamos



Ha érdekes volt a cikk, nyomj egy lájkot!

komment

Címkék: villamos múltunk Szeretlek Magyarország


süti beállítások módosítása