Mindig jó

150.jpg

Címkék

56 (1) Akadémia (2) akt (1) akvárium (1) állatkert (1) Állatkert (2) állatok (5) anya (1) Augusztus 20. (2) autó (1) barlang (1) betegség (1) Biblia (1) Bikás-park (1) bikini (1) Böbe (1) Budapest (24) budapest (1) B szerkesztő (1) C-vitamin (1) chili (1) Cseh Tamás (1) divat (4) dohányzás (1) drog (1) elbontott (1) életmód (1) elpusztult (1) építész (1) erotika (6) értékelés (1) faun (1) festmény (2) fesztivál (1) film (2) Főkert (1) gasztro (3) gyerekek (4) háború (1) hajózás (1) híd (2) Horváth-kert (1) idegenvezetés (2) istenek (1) japán (1) japánkert (1) jégpálya (1) Jóhír (1) Karácsony (3) kiállítás (2) királyok (2) kirándulóhely (5) kokain (1) könyv (2) köztérkép (18) külföld (2) kultúra (1) kutya (1) kvíz (3) leg (1) London (1) maci (3) Magyarország (1) Magyar Nemzeti Galéria (1) majom (1) Margitsziget (1) mese (1) meztelen (1) Morning Show (1) műemlék (2) múltunk (22) Munkácsy (1) múzeum (1) Népsziget (1) Neptun (1) óceán (1) Oktoberfest (1) orvostudomány (1) pályázat (1) Pál Tamás (1) Press Card (1) programok (14) rádió (1) régen (6) reklám (1) rendszerváltás (1) sárkány (2) süti (1) Széchenyi (1) szerencse (1) Szeretlek Magyarország (79) szerkesztés (1) sziget (1) szikla (1) szobor (22) szobrok (3) szocializmus (2) Táncsics börtöne (1) tanösvény (1) természet (5) tévhit (1) Tilos Maraton (1) tópart (3) újbuda (1) Újbuda (6) újság (1) urbán (2) utazz (1) Vadaspark (3) vallás (3) Vasfa (1) villamos (1) vírus (1) vizsgaidőszak (1) xxi század (1) zene (4) Zsiguli (1) Címkefelhő

2015.04.05. 15:05 PilarT

Az autó, amire mindenki vágyott

A rendszerváltás előtti évtizedekben minden ember Zsigulit vagy Ladát szeretett volna. De vajon mi köztük a különbség?

470_421.jpg

 

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/az-auto-amire-mindenki-vagyott/

Harminc évvel ezelőtt Magyarországon az autóválaszték még nem volt olyan nagy, mint manapság. Nem voltak nagy teljesítményű motorok, elektromos ablakok, légkondi, szervokormány. A luxus maga az autó volt.

Érdekes történetek a XXI. század című műsorból.





A Zsiguli-hegy lábánál

A Szovjetúnióban 1961-ben merült fel először, hogy a műszakilag elavult Moszkvicsok helyett egy igazán jó, szovjet népautót gyártsanak. Ennek kifejlesztésére persze semmilyen tapasztalat nem volt. A korábbi gyakorlathoz képest azonban haladás volt, hogy nem csak úgy lekoppintottak egy nyugati modellt, hanem megvették az olasz licencet.





Az olasz licensz alapján a 70-es években már el is kezdődött a 2101-es Zsigulik gyártása, ami végeredményben megegyezett a Fiat 124R prototípusával.

A gyárat a Volga melletti, 370 méter magas Zsiguli-hegy közelében építették fel. Innen ered az autólegenda neve.

A tőle 18 kilométerre eső várost pedig az eredeti ötletgazda olasz kommunista vezetőről, Togliattiról nevezték el.





Magyarországon hét üzemben gyártottak a Zsigulihoz alkatrészeket, amiket aztán a Szovjetúnióba szállítottak beszerelésre. A kocsi rádióját például a Fehérvári Videotonban készítették, de csináltak nálunk ablaktörlő motort, gyújtás elosztót, kilincset, zárat és műszerfalat is.

Az ifjú Lada

A Zsiguli nagyon népszerű autó lett, tizenhétmillió darabot gyártottak belőle. Alacsony ára miatt még nyugaton is vették. Kellett azonban egy kis változtatás.





Nyugaton nehezen mondták ki a Zsiguli szót, ezért 1976-tól Lada néven forgalmazták az exportra szánt járműveket.

A belső szovjet piacon azonban maradt a Zsiguli márkanév. Egy-egy Zsiguli - Lada típus között tehát a emblémán szereplő feliratokat kivéve semmi különbség nincs.

A Lada márkanév eredete

A Lada szóról több jelentésre is asszociálhatunk, ezeknek mind szerepe lehetett a névadásban. Fontos azonban tisztázni, hogy a magyar „láda” szóval való hasonlóság véletlen. Lada a szláv mitológiában az ifjúság és a szépség istennője. A szó oroszul "kedvest" jelent, ami később keresztnévvé is vált. A "lagyja" pedig egy hajófajta, ami a Lada emblémáján is látható.


Álomautó régen és ma is

Magyarországon az első Zsigulikat 1971. június 14-én adták át. Budapesten Kurcz Árpád állatorvos vehette át az elsőt IH 54-01-es rendszámmal.





Mint minden hiánygazdaságban, a gépkocsira is óriási volt az igény. Ám hiába volt pénze az embereknek, éveket kellett várni egy-egy autóra a szocialista országokban. Nem lehetett csak úgy kocsit venni, várni kellett akár nyolc évet is. Ezért aki megtehette gyakran befizetett egyszerre 3-4 autóra, és mikor évek múlva megkapta, rárakva hasznát rögtön tovább is adta.

Mivel a Zsigulikra sokat kellett várni, a tulajdonosok sokszor ma is nehezen válnak meg tőle. Sőt a márkának óriási a rajongótábora. Vannak olyan Zsigulik, amik ma is több millió forintért cserélnek gazdát.

komment

Címkék: autó szocializmus múltunk Zsiguli Szeretlek Magyarország


süti beállítások módosítása