Mindig jó

150.jpg

Címkék

56 (1) Akadémia (2) akt (1) akvárium (1) állatkert (1) Állatkert (2) állatok (5) anya (1) Augusztus 20. (2) autó (1) barlang (1) betegség (1) Biblia (1) Bikás-park (1) bikini (1) Böbe (1) budapest (1) Budapest (24) B szerkesztő (1) C-vitamin (1) chili (1) Cseh Tamás (1) divat (4) dohányzás (1) drog (1) elbontott (1) életmód (1) elpusztult (1) építész (1) erotika (6) értékelés (1) faun (1) festmény (2) fesztivál (1) film (2) Főkert (1) gasztro (3) gyerekek (4) háború (1) hajózás (1) híd (2) Horváth-kert (1) idegenvezetés (2) istenek (1) japán (1) japánkert (1) jégpálya (1) Jóhír (1) Karácsony (3) kiállítás (2) királyok (2) kirándulóhely (5) kokain (1) könyv (2) köztérkép (18) külföld (2) kultúra (1) kutya (1) kvíz (3) leg (1) London (1) maci (3) Magyarország (1) Magyar Nemzeti Galéria (1) majom (1) Margitsziget (1) mese (1) meztelen (1) Morning Show (1) műemlék (2) múltunk (22) Munkácsy (1) múzeum (1) Népsziget (1) Neptun (1) óceán (1) Oktoberfest (1) orvostudomány (1) pályázat (1) Pál Tamás (1) Press Card (1) programok (14) rádió (1) régen (6) reklám (1) rendszerváltás (1) sárkány (2) süti (1) Széchenyi (1) szerencse (1) Szeretlek Magyarország (79) szerkesztés (1) sziget (1) szikla (1) szobor (22) szobrok (3) szocializmus (2) Táncsics börtöne (1) tanösvény (1) természet (5) tévhit (1) Tilos Maraton (1) tópart (3) Újbuda (6) újbuda (1) újság (1) urbán (2) utazz (1) Vadaspark (3) vallás (3) Vasfa (1) villamos (1) vírus (1) vizsgaidőszak (1) xxi század (1) zene (4) Zsiguli (1) Címkefelhő

2014.12.30. 11:46 PilarT

Ilyenek a bibliai állatok testközelből

A Budakeszi Vadasparkban elárulták, hogy miért tiszta vagy tisztátalan egy állat, mit jelent a hét tehén, vagy miért bűnbak a kecske.

961615_923773134299556_1833426832_n.jpg

http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/ilyenek-a-bibliai-allatok-testkozelbol

A várandós Szűz Mária szamárháton érkezett Betlehembe, a Kis Jézust bárányok melegítették a jászolban. A Szentírás tele van állatokkal, és ne csak a jászolra, vagy Noé bárkájára gondoljatok. Sok emberi tulajdonság szimbólumaként is felbukkannak, sőt több olyan történet is akad, melyben ők a főszereplők.

A Vadaspark szakvezetésén sok érdekességet hallhattunk Jóba Katalin gondozótól a bibliai állatokról, miközben testközelből is megfigyelhettük őket a park Pici Tanyáján. Természetesen a vadaspark egyik lakóját sem áldozták fel, de megtudtuk melyek lehettek volna a bibliai időkben áldozati állatok, mit jelent a „tiszta” és „tisztátalan” állat kifejezés, és azt is, hogy melyik állatot említi először név szerint a Biblia. 

Beszámoló Ádámtól és Évától indult - szó szerint, ugyanis az Évát is bűnre csábító kígyóval találkozhatunk először a Biblia szövegében. Rajta kívül pedig mintegy 120 különböző állatot említ a Szentírás.

Tiszta és tisztátalan állatok

Fontos volt, hogy különbséget tegyenek, ugyanis csak a tiszta állatokat fogyaszthatták, és csak azok közül áldozhattak Istennek. Ezért vitt fel Noé a bárkájára minden tiszta állatból hetet-hetet (egy pár helyett), hiszen áldoznia kellett belőlük Istennek, miután szárazföldet ért. Tiszta állatnak tartották a növényevő, kérődző és kettéhasított patájú szárazföldi állatokat, az uszonnyal, pikkellyel rendelkező halakat, a sáskákat és a galambokat. 

Tisztátalannak az olyan állatokat tartották, amelyek életmódját is tisztátalannak vélték. A disznót például, az ólban fetrengés miatt, a szamarat és lovat az igavonás miatt, a kígyókat és férgeket pedig a földön csúszómászó mivoltukért. Szintén tisztátalannak számított az összes ragadozó is, hiszen “vérrel” táplálkoztak,“vérevő” állat pedig nem lehetett véráldozat. 



Galamb

A galamb is felbukkan a Noé bárkája történetben. Ez az a madár, amiből hármat enged ki Noé, mire megbizonyosodhat afelől, hogy szárazföld van a közelben. A galambot a szegények eledelének is nevezték, mert sok volt belőle. Sőt a szegények galambot mutattak be áldozatnak is, mivel ők a drágább kecskét vagy a bárányt nem engedhették meg maguknak. A galambot a Bibliában a szelídség jelképének is tartják, ezt igazolja az is, hogy Jézus tanítványait arra kérte, hogy a “galambok szelídségével járjanak az emberek között”.

Szamár

A szamarat mivel tisztátalan állat, nem áldozták, de hátasként többször feltűnik a bibliai történetekben. Szamár hátán érkezett a Kis Jézussal várandós Szűz Mária Betlehembe, később pedig Jézus is szamár háton vonult be Jeruzsálembe Virágvasárnap, de találkozhatunk vele a Bálám szamara történetben is. A szamarat egyébként jámbor és vezethető állatnak tartották, tehát tisztátlansága ellenére a bibliai történetek pozitív jellemű szereplője.



Juh

A juh- és kecsketartás a bibliai időkben tulajdonképpen létszükséglet volt. Felhasználták húsukat, tejüket, bundájukat, szarvukat, használták pénz helyett és áldozati állatként is. Hála-áldozatként kost mutattak be, engesztelő-áldozatként pedig anyajuh bemutatása volt a szokás. A juhot kezelhető, a pásztorára hallgató állatnak tartották, nem véletlen tehát az “Isten nyája” kifejezés, ami arra utal, hogy úgy hallgatnak az emberek is Isten szavára, mint a juhok a pásztorra. 



Kecske

A kecske attól függetlenül, hogy tiszta állat volt, a bujaság szimbólumának is tartották. Sőt az ördögábrázolásokon is megjelentek a kecske testrészei, mint a szarv vagy a patás láb. Kecskét gyakran mutattak be áldozatként azért, hogy Izrael népe megszabaduljon bűneitől. Vagy égőáldozatként mutatták be, vagy ráolvasták a kecske fejére a bűnöket, aztán a pusztába száműzték. Innen ered a “bűnbak” kifejezés.



Disznó

A disznót minden szempontból tisztátalan állatnak tartották. Hiszen koszos is, rusnya is, a húsa is hamar romlik, kukacosodik. Talán ez a leghíresebb tisztátalan állat, hiszen köztudott, hogy a zsidó vallású emberek a mai napig nem esznek disznót. A Vadaspark egyik mangalicájának különösen erős bibliai kötődése van, ugyanis Lukácsnak hívják, akárcsak az evangélistát.



Szarvasmarha

A tehén jámbor, békés állat. Hasított körmű és kérődzik, ezért tisztának számít. József történetében találkozhatunk vele, amikor a fáraó 7 kövér, majd 7 sovány tehénnel álmodik. József fejti meg, hogy az álom az elkövetkező 7 bő és 7 szűk esztendőt jósolja. Mózes történetében is feltűnik egy aranyborjú. Ezt kezdi el imádni a hűtlen nép, mialatt Mózes felmegy a Sinai-hegyre a kőtáblákért.



A Biblia szerint Isten a hatodik napon teremtette a szárazföldi állatokat az emberrel együtt, akire már ekkor rábízta az állatokról való gondoskodást - ahogy azt ma a Vadaspark dolgozói is teszik. 

Ha ti is szeretnétek találkozni a Bibliai állatokkal, akkor regisztráljatok a Vadaspark elérhetőségén. A park a két ünnep között is nyitva tart, januárban pedig egy új, a hiúzokra épülő különleges programmal várja a látogatókat. 

További információ: vadaspark-budakeszi.hu



komment

Címkék: programok vallás állatok idegenvezetés Biblia Karácsony Vadaspark Szeretlek Magyarország


süti beállítások módosítása